NoProtocol ontwikkelt kids platform voor OBA

Voor de Openbare Bibliotheek Amsterdam realiseerde het digitale bureau een visueel georiënteerde zoek- en ontdekomgeving waar kinderen veilig kunnen zoeken naar boeken, video’s en andere media.

Een zoektocht naar een boek in de bibiliotheek-catalogus kan best overweldigend zijn. Wie bijvoorbeeld ‘vossen’ in het zoekvenster intypt, krijgt ruim 2000 resultaten. Met de nieuwe site OBAjunior.nl zien kinderen alleen zoekresultaten die voor hen geschikt zijn. Daarnaast biedt de zoekmachine andere bronnen die voor de doelgroep relevant zijn, bijvoorbeeld informatieve video’s van NTR SchoolTV zoals het Klokhuis.

Het kind centraal
Op OBAjunior.nl staan kinderen in de basisschoolleeftijd centraal. Zo is de site vormgegeven op een manier die het zoeken extra aantrekkelijk maakt: de boekomslagen zijn duidelijk in beeld en kinderen kunnen eenvoudig een persoonlijke leeslijst maken door boeken te verslepen. Populaire series zoals De waanzinnige boomhut zijn meteen zichtbaar en verschillende thema’s worden uitgelicht op ‘boekenplankjes’. Deze horizontale presentatie is in lijn met andere mediaplatformen waar kinderen bekend mee zijn, zoals Netflix.

OBA-directeur Martin Berendse: “Met ruim 100.000 jeugdleden kun je stellen dat kinderen en jongeren heel belangrijk zijn voor de OBA. Het is dan ook van belang dat we ook met onze website aansluiten bij de belevingswereld van deze doelgroep. De site OBAjunior.nl biedt hierin een antwoord en is ontwikkeld met input van kinderen zelf.”

Jesse Burkunk, strategy director NoProtocol: “Wij zijn trots om met onze expertise bij te kunnen dragen aan de doelstelling van OBA om zowel hun fysieke aanbod als digitale bronnen toegankelijk te maken voor alle doelgroepen. Het platform is een visueel rijke omgeving geworden die past bij de belevingswereld van kinderen en de bibliotheek meer aantrekkingskracht geeft binnen die doelgroep”